onsdag 30. september 2015

                        MEDIEKOMMUNIKASJON

Jeg skal snakke om medier kommunikasjon. På skolen har jeg hatt timer i media og kommunikasjon, i to kapittler-om medier og kommunikasjon-om nye, digitale medier.Kapittel 1 skrik, var det første kapittelet jeg hadde i boken det handler om media og kommunikasjon, det første jeg snakker om her er sender mottaker og budskap.

Jeg skal forklare en sender og mottaker, sender og mottaker er enkelt og forklare sender er den som har noe og komme med og mottaker er den som mottar budskapet fra senderen. Budskapet forklarte jeg no nettop det er det som blir formidlet.

Vi har og noe som heter personlig kommunikasjon det foregår mellom to personer. Inni personlig kommunikasjon har vi noe som kalles toveis kommunikasjon da skifter personene om å være sender og mottaker.

Også har vi ordet medium som kommer fra det latinske ordet imellom. Hva er et medium?. Kroppen din kan bli brukt som et medium, kroppspråket ditt, stemmen din eller telefon når vi snakker fordi da bruker du stemmen din.

En siste ting jeg skal si er tekst modellen. En tekst modell fokuserer på mottakeren sin forståelse, så tekstmodellen gir leseren den sentrale rollen.

Det er mye spennende, gøye, merkelige ting på medier men det er og mye du må kunne vite.

Kapittel 2


Men dessverre skal jeg fortelle mer ting jeg har hatt på skolen, altså kapittel 2 lite granne om nye digitale medier.

Som dere lesere vet så har vi mye medier, sosiale medier sånne ting.
Jeg skal si litt om noen ut av de. Vi har blogging vis dere leser dette så antar jeg at dere vet hva en blogg er, blogging er på en måte en dagbok,det kan bli et forum der folk kan diskutere eller en side der folk kan delle interesser.

Vi har E-post som brukes til å sende mailer til hverandre på data. Men ikke bare vanlige mailer de kommer umiddelbart vis du ikke er der gjør det ingenting siden den lagrer seg i mailen din.

Wiki konseptet har vi og altså, Tekstsamlinger på nettet der hvem som helst kan redigere sidene, men du må være forsiktig siden ingen har eierskap til sidene.

Jeg har nevnt tre viktige ting men jeg skal fortsette og snakke om hvordan det kan være på nettet sikkerhet sider og sånt.
Hvis du er ung og er på nettet (som meg) kan det være mange ting du må være ops på!, for det første du kan ikke stole på alt du ser på nettet eller folk, det har hendt at unge folk og voksne har blitt lurt til å kjøpe det og det eller snakket med noen som viste seg å være en helt annen person, vis du er ny på nettet vil jeg anbefale og lese de ti web bud, og være litt forsiktig.

Men nettet er ikke bare et utrygt sted det er og mye kule ting å se og gjøre der, så du må huske og ha det gøy der.
Jeg har no snakket gjennom en god del på bloggen min no så jeg tror jeg stopper her.






-Jeg heter Håkon.
-Går på medier og kommunikasjon på årstad.
-Jeg liker på fritiden min og se på anime videospill og være med venner
-Håper du likte bloggen min.





 

1 kommentar:

  1. Bra Håkon! Nå er du igang. Fortsett å skrive om det vi har holdt på med. Det er også en måte å huske ting (ikke minst til prøven i morgen :-)

    SvarSlett